Google en de winkelier

27 May 2019 00:00

Google en de winkelier

Het landschap van de winkelier, maar ook de horeca ondernemer is totaal veranderd. Te hoge huren, absurde parkeertarieven en vaak niet meer voor de kleine ondernemer te volgen reclame/advertentie beleid. Deze zaken hebben afgelopen jaren geleid tot veelvuldig noodzakelijke stoppen met de business voor zowel winkelier als horeca. Hoe liggen de verhoudingen tussen Google en de winkelier?

We kennen de winkelier/horeca ondernemer als een hardwerkend persoon die in zijn vakgebied altijd de beste wil zijn. De afgelopen jaren hebben we veel van deze kennis over kunnen zetten naar het internet. Helaas zullen we deze ook door de jaren heen weer kwijt raken, en allemaal achter het gemak van online winkelen aan gaan lopen. Niets mis mee, want de tijd kan je niet, maar moet je ook niet willen stoppen!

Google

Nieuwe marketing strategieën volgen ons in ons dagelijks leven. Meneer Google weet meer van ons dan wij zelf en daar schuilt dan ook direct het gevaar. Meneer Google heeft gewonnen en nu is het te hopen dat hij zijn verantwoording aan kan en niet in een rupsje nooitgenoeg veranderd. Waar we eerst eens in de week tot God of Mozes bidden voor een voorspoedige week, nemen we nu Google Adwords door om te kijken hoe we het reclamegeld deze week gaan verdelen. Ik weet, deze uitspraak is discutabel ,maar is bedoeld om toch eens na te denken als ondernemer over de macht van het internet en hoe je daar als ondernemer mee om moet gaan.

Verschillende strategieën zijn er mogelijk. Of je doet niets. Dan hou je de centen in je zak en ga je voor autonome groei en de hoop dat je klanten blijven komen. Of je laat aan een kleine selecte groep zien dat je de beste bent, met de beste service. Dit kan je prima doen met je sociale media tools.

Ja, je kan ook nog een stukje terug gaan door dag en nacht open te zijn, en er altijd voor je klanten te zijn.

Andere strategieën

We zien ook een andere strategie. Ondernemers die er bewust voor kiezen de marketing en verkopen uit te besteden aan Thuisbezorgd of FonQ en Bol.com. Het gevaar hiervan is dat je als ondernemer het totale contact met je klant verliest. Op het moment dat de kaarten anders geschut worden, verkoop je niets, maar dan ook niet meer. Deze constructies werken prima naast je dagelijkse zaken als de marge het toelaat. Maar mag in mijn ogen nooit een vervanging worden.

We zien ook ondernemers die Google omarmen. Een prima tool om klanten naar je toe te trekken. Maar denk er om, Google is altijd slimmer. Kijk maar eens naar de stijging van de tarieven.
Dus mijn verzoek aan Google is dan ook: Laten we nog jaren samenwerken, maar laten we het wel echt samen doen. Met betaalbare en verstandige campagnes, want samenwerking is het woord. Daar wordt een ieder beter van.

Meer weten over campagnes, en hoe je die aanvliegt? Maak een intake afspraak. Wij doen meer met uw bestaande klanten en weten wat te doen als u nieuwe relaties aan u wilt binden.


Contact

Chroomstraat 34
2718 RR Zoetermeer
Nederland
079 7170707
info@kassacentrum.nl